dijous, 25 d’abril de 2013

Capçades

La capçada, la capça o la capçalada és la part de l'arbre formada pel conjunt de les seves branques, amb fullatge o sense.

La forma i l'aspecte que presenti la capçada pot ésser un element a tenir en compte quan algú es posa a determinar un arbre. Es distingeixen les següents menes de capçada: allargada, arrodonida o cònica. Cal distingir, també, si les capçades comencen molt avall o molt amunt, en el tronc.

La funció de la capçada és molt important per a l'economia de l'arbre pel fet que, essent la seva estructura interna igual que la del tronc, conté els vasos conductors que permeten la circulació dels sucs nutritius que han d'alimentar les cèl·lules de tot el vegetal.


Però jo volia parlar-te de la capçada dels llibres, una part a tenir en compte alhora d'enquadernar. Es tracta d'un element decoratiu del llibre que consisteix en un cordonet que es col·loca al capdamunt i al capdavall del llom en enquadernar un llibre, que en ocasions pot incorporar un senyal de capçada, una cinta o tira de tela (o cuir) que és fixada a la capçada del llom del volum que hom pot fer passar entre les pàgines a voluntat.

L'altre dia em van ensenyar a fer-ne, és una feina que en un principi sembla laboriosa però, com tot,  un cop agafes el truc la seva elaboració passa a ser entretinguda. Aquí una mostra de les apreses:


Em van ensenyar dues maneres de realitzar-ne: en les dues imatges superiors s'aprecien capçades que es cusen independents al llibre, i en les dues imatges inferiors són capçades que es cusen lligant-les directament als quadernets del llom del llibre.

Ara em toca practicar fent-ne unes quantes.

9 comentaris:

novesflors ha dit...

Estàs feta una artista.

Carme ha dit...

Que maco, no? Les de dalt a dos colors són precioses.

Helena Bonals ha dit...

El meu pare s'ha autoeditat un llibre, i crec que no hi ha fet la capçada!

M'agradaria de saber-ne fer.

joan gasull ha dit...

vaja que ara t'has posat "ligona" i lligues a tort i a dret......
bona feina

Consol A. Rusiñol ha dit...

Molt bonic. Quants mons hi ha en aquest món.

GEMMA ha dit...

Confesso que el treball artesanal va amb mi, això no vol dir que ho faci bé, només sé que són instants sublims.

Helena, si en vols apendre, fan cursos, per exemple aquí: http://www.teixell.es, ja em diràs m'agradaria molt saber si t'has animat a aprendre'n.

Bon cap de setmana a tots!

Ester ha dit...

Per mi tens unes mans d'artista! M'encanten aquestes capçaleres!
En aquest món és un no parar d'aprendre, oi?
Salut i bon cap de setmana

GEMMA ha dit...

Aprendre fins morir!
Petonets Ester.

Que passa Mufasa ha dit...

hola