dissabte, 1 de setembre de 2012

Ok

Comentàvem just aquest matí, mentre em prenia els cafetons, un darrere l'altre, (doncs sempre me'n prenc dos de matiners) sobre l'efecte de l'estimable cafeïna: que si diuen que el seu moment àlgid és a les dues hores de la seva presa, que si... i com això sempre ens estranya a tot bebedor cafeinòmen, he decidit esbrinar-ho, saber allò que diuen els experts: 

Durant milers d’anys la gent ha gaudit d’aliments i begudes que contenen cafeïna. La cafeïna és un dels ingredients alimentosos més estudiats. Malgrat això, persisteixen les controvèrsies i les equivocacions sobre aquest component.

Un dia, a l’any 2737 A. de C., l’emperador xinès Shen Nung es trobava bullint aigua prop d’un arbust, quan una de les seves fulles va caure dintre del recipient, creant així una beguda de meravellosa aroma i la primera tassa de te. El cafè es va originar a l’Àfrica aproximadament en el 575 D. de C. Els grans s’utilitzaven com moneda i es consumien com aliment. Ja en el segle XI, els àrabs preparaven begudes a base de cafè. I en el 1519, els conquistadors del Nou Món van ser convidats, per l’Emperador asteca Moctezuma a provar una beguda a base de xocolata. Les primeres begudes amb gas i cafeïna es van crear al voltant del 1880.

  
L'efecte de la cafeïna és gairebé immediat. Estudis anteriors mostraven que l'activació començava als 30-45 minuts de la ingesta, però un nou estudi demostra que la millora comença tot just als 10 minuts, i 45 minuts és el temps necessari per assolir la màxima concentració en sang, però al cap de pocs minuts, la meitat d'aquesta concentració està ja en la sang.

Els experts fixen el temps de durada de l'efecte de la cafeïna entre les dues i tres hores, encara que hi ha alguns autors que ho perllonguen fins a quatre o cinc, depenent de la sensibilitat de l'individu i el ritme de metabolització, que varia moltíssim amb l'edat.


Investigadors del Departament de Psiquiatria i Psicobiologia Clínica de la Universitat de Barcelona han conclòs que combinar cafeïna i glucosa afavoreix l'atenció, l'aprenentatge i la consolidació de la memòria verbal, efecte que no es percep en ingerir aquestes dues substàncies per separat.

Ok! ara sí que em quadra: l'efecte de la cafeïna és ràpid però s'absorveix al llarg d'un parell d'hores aproximadament, depenent del tipus de metabolisme de cadascú.

5 comentaris:

Carme ha dit...

Bon dia! Jo encara no m'he pres cap cafè per avui, però m'ha agradat l'explicació.

Sempre m'ha fet gràcia que hi ha gent que diu que l'efecte d'un cafè li dura tot el dia, i que no pot dormir encara que se l'hagi pres al migdia, havent dinat...
però clar si depèn de cada individu... potser sí.

La veritat és que jo prenc molt poc cafè. I no noto gaire els efectes...

XeXu ha dit...

Jo tenia entès que fins i tot trigava més a fer l'efecte, i que els efectes immediats eren psicològics, però sembles molt ben informada. De fet, fa poc que he pres el cafè amb llet de rigor, i ara ja em sento molt millor.

Helena Bonals ha dit...

Jo no en prenc, només descafeïnat i amb llet. Ni m'agrada, ni em va bé.

A veces Eau, a veces Euria, parfois Idoia ha dit...

A mi m'agrada molt el cafè. Dos pel mati amb llet i sense sucre i un altre després de dinar. Per la tarda començo amb el te, blanc, negre, verd. Tres i fins a quatre al dia.
Per mi és molt saludable el cafè.

GEMMA ha dit...

I és que cadascú és un món de sensibilitats i preferències...

Salutacions!