dimarts, 3 de juliol de 2012

Dialògic

Segons diu el filòsof José Antonio Marina, en el seu llibre La recuperació de l'autoritat :

Anomenem voluntat a la facultat que ens permet el comportament lliure. No és una facultat innata, sinó el conjunt de quatre destreses apreses: inhibir l'estímul, deliberar, prendre decisions i suportar l'esforç. Si manca qualsevol d'aquestes destreses, la llibertat s'esquerda. Aturar l'impuls és doncs el primer pas cap a la construcció de la voluntat, i no és per estoïcisme moralitzant sinó perquè necessitem analitzar-lo per saber si volem seguir-lo.


El filòsof anglès Locke va exposar amb agudesa aquest procés d'alliberació: tenint la ment en la majoria de casos el poder de suspendre l'execució i satisfació d'algun dels seus desitjos, i així de tots, és lliure de considerar els objectes d'aquests, examinar-los per totes bandes, comparar-los amb d'altres. En això resideix la llibertat que té l'home; i per no fer ús del seu dret ve tota la veritat d'errors, equivocacions i faltes en les quals incorrem en la conducció de la nostra vida i en els nostres esforços per obtenir la felicitat; i així precipitem la determinació de la nostra voluntat i ens comprometem massa aviat, abans de l'examen pertinent. Per evitar això tenim el poder de suspendre la prossecució d'aquest o aquell desig; com cadascú ho experimenta quotidianament dins de si mateix. Això em sembla la font de tota llibertat; en això semblaria radicar el que s'anomena lliure albir. Durant la suspensió del desig, tenim l'oportunitat d'examinar, considerar i jutjar el que és bo i el que és dolent del que farem; i quan, basant-nos en el pertinent examen, jutgem que hem complert amb el nostre deure i fet tot allò que podíem o devíem fer en prossecució de la felicitat; i no és una falta poder i actuar d'acord amb l'últim resultat d'una anàlisi justa.

No podem doncs refiar-nos dels nostres desitjos, perquè poden ser incompatibles entre ells, o inconciliables amb els desitjos dels altres, o cruels. Per això és necessari aturar el seu impuls per veure si ens convé o no seguir-los. Aquesta capacitat és exigida i possibilitada per la nostra convivència social.

Un infant aïllat de la resta de la humanitat no sabria alliberar-se de la tirania de l'estímul. La intel.ligència humana es construeix de manera dialògica.

Aquest autor té publicats un seguit de llibres sobre educació que valen moltíssim la pena, no només aporta eines dirigides a la formació dels nens sinó també per a un mateix, de les seves lectures en surts més endreçat i ens dóna l'oportunitat d'humanitzar-nos.

2 comentaris:

joan gasull ha dit...

potser que en féssim arribar algun als nostres estimats governants del ministeri d'educació

GEMMA ha dit...

I a les families també.

Salutacions, Joan!