dimarts, 24 d’abril de 2012

Triar

Si et demano que em recomanis una lectura, la teva preferida o aquella que tens considerada com la més interessant que has llegit, quin seria aquest llibre?


I m'encantaria saber el perquè l'has escollit.

Gràcies!

Decideixo de posar, aquí sota, els llibres recomanats:

- Sílvia: Mirall trencat de Merçè Rodoreda.
- Lolita lagarto: Guardador de rebaños de Alberto Caeiro, La muntanya màgica de Tomas Mann;  a més d'autors com Pessoa, Zweig, Vila-Matas, Rodoreda, Kafka, M.Lispector, Borges, Cortazar... i també de japonesos.
- Marta: Mi planta de naranja-lima de José Mauro de Vasconcelos.
- Novesflors: Herba d'enamorar de Teresa Moure.
- Joan Gasull: Ullals de Salvador Macip.
- Eduard: Incerta glòria, de Joan Sales, i la correspondència entre Sales i Mercè Rodoreda.
- Montserrat: Incerta glòria, de Joan Sales, Jane Eyre de Charlotte Brontë, L'amant de lady Chatterley de H.D. Lawrence, Els germans Karamàzov de F. Dostoievski, Anna Karenina de Leon V. Tolstoi, El roig i el negre d'Stendhal, Una conxorxa d'enzes, de J.K. Toole, Quina lenta agonia la dels ametlers perduts de Toni Cucarella ... Sylvia Plath, Montaigne, Maquiavel i Shakespeare a tota hora.
- David: El Danubi de Claudio Magris, El Rei Lear de Shakespeare, Job de Joseph Roth... Kafka...
- Ventafocs x: El petit príncep d'Antoine de Saint-Exupéry.
- Marta Contreras: La caverna de José Saramago, La pell freda d'Albert Sánchez Piñol.
- Helena Bonals: La immortalitat de Milan Kundera.
- Lior (no veig l'enllaç): L’hora de l’estrella de C. Lispector, Agua viva de C. Lispector, Paraules d'Opoton el vell de Tísner, L 'oncle Vània d'Antón Chéjov, Memòries d'Adrià de M.Yourcemar, Bella del senyor d'Albert Cohen, Lenz de Georg Büchner, Paludes d'André Gide, Ser poeta de Jaroslav Seifert, Cinquanta poemes de "Neueu Gedischte" de R.M.Rilke, i els nostres clàsics Salvador Espriu, Merçè Rodoreda...
- Violant d'Atarca: Vivències d'un separatista de Josep Ma. Murià, Memòries d'un nacionalista català d'Abelard Tona i Nadalmai, Una vida per Catalunya. Memòries (1939-1946) de Jaume Martínez i Vendrell, Sang, dolor, esperança d'Octavi Viladrosa.
- Mar: Cartes a un jove poeta de Rilke, i Tan de veritat com les coses que penso, les coses que m'invento i les coses que he somniat d'Anna Roig.
- Calpurni: Joan Salvador Gavina de Richard Bach; Llengua abolida (1973-1988) de Maria Mercé Marçal.
- Maijo: El don de la sensibilidad. Las personas altamente sensibles d'Elaine Aron, Les veus del desert de Malo Morgan
- Digue'm Ariadna: relats curts i contes de Kafka, Cortázar, Borges, Espriu... capítols i capítols de Rulfo, McCullers, Kis, Bernhard, Sebald, Kundera, Hrabal, Roth, Zweig, Magris, Brodsky, Camus, Abe, Mishima, Vila-Matas, Rodoreda... versos de Verlaine, Tsvetàieva, Szymborska, Marçal, Ferrater... veus de Shakespeare, Txèkhov, Beckett, Guimerà...
- Joan Vigó: Stonner de John Williams, La vida instrucciones de uso de Georges Perec, La velocidad de las cosas de Rodrigo Fresán. I si us agrada la poesia no us perdeu: Ragtime de Francesc Garriga Barata, Galtes de perdiu d'Andreu Subirats, i El romanço d'Anna Tirant de Josep Pedrals.

(I si només un t'és difícil, recomana'm més d'un, el nombre que decideixis...)

26 comentaris:

XeXu ha dit...

Uf, no es pot. Sóc de la ferma creença que els llibres van molt lligats a un estat d'ànim, i aquells que molt ens han agradat pot ser per alguna cosa concreta del nostre moment. Per això les relectures de vegades ens desencanten d'un llibre que ens encantava. Ja sé que tu n'ets partidària, però jo no massa. Et podria dir molts llibres bons que he llegit, però no podria apostar només per un, si ho fes m'equivocaria.

Sílvia ha dit...

En XeXu m'ha passat al davant i et diré gairebé el mateix. No sóc capaç de dir un sol llibre... hi ha llibres que et marquen en èpoques de la vida, llibres que si et llegissis ara no et provocarien la mateixa emoció. Però sorprenentment n'hi ha que no. Per exemple, aquests dies he rellegit "Mirall trencat" i em continua agradant com el primer dia que el vaig llegir o més.

lolita lagarto ha dit...

em passa com a ells, es fa difícil triar..

sí que et podria dir que pel que fa a poesia he estat més constant al llarg del temps, per citar algú podria citar Pessoa i els seu "guardador de rebaños" d' Alberto Caeiro.. i tants d'altres..
La novel.la m'agrada psicològica, intimista, com per ex. Stf. Zweig.. o les novel.les en les que cada frase et remet a tantes coses i reconeixes sensacions per les quals encara no tenies nom o no les havies pensat.. com p. ex.les de Vila-Matas
o les que et captiven per poètiques i intimistes com la Rodoreda..
o les que tracten de temes universals com La Muntanya Màgica de T. Mann..
o les que tenen un món tan particular com les de Kafka..
o les que són mig assaig mig novel.la i són escritura d'un pensament instantani i de preguntar-se sobre el fet artístic de pintar o de l'escriure, com Clarice Lispector..
o tants i tants contes i relats de Borges, Cortazar.. o de molts japonesos que tenen una manera tan especial d'escriure..
i l'assaig cada vegada m'agrada més.
.. la poesia sempre..
ja veus, he dit uns quants noms a desgrat de tots els que m'he deixat, però suposo que és igual, entenc la teva pregunta perquè també a mi m'agradaria fer-la, saber.. i tu,.. ens diràs algun nom, no?
vinga, petonassos!

fanal blau ha dit...

Jo recomanaria poesia sempre, però un dels llibres que em va agradar moltíssim és "Mi planta de naranja-lima" de José Mauro de Vasconcelos. D'aquells que t'arriben a l'ànima.
El trobaràs fàcilment a les llibreries. Curiosament el vaig recomanar ahir, i avui a tu per segona vegada! :)
Un petó, Gemma!

novesflors ha dit...

Crec que a tu t'agradaria "Herba d'enamorar", de Teresa Moure.

joan gasull ha dit...

Jo et recomanaria Ullals del salvador macip.....però es clar, no se quins gustos tens

Eduard ha dit...

és clar, com ja ha dit algú, triar també és renunciar. I quèhi farem.
Em permeto recomanar "Incerta glòria", de Joan Sales, no sé si en l'edició que acaba d'aparèixer aprofitant els seu 100è aniversari del naixement. Un sol volum em fa por! Crec que és més manejable l'edició en dos volums de Les millors obres de la literatura catalana.
Per què la trio? perquè vessa intel·ligència, cultura, capacitat per millorar el coneixement de l'interior dels homes... és un clàssic, vaja.

Clidice ha dit...

Després de l'Incerta glòria que t'ha recomanat l'Eduard, ho anava a fer, més que res perquè aquests dies, sortosament, se'n parla, jo mantinc un "equip" d'uns dos-cents llibres, pel que em costa una mica. A veure, de novel·la, Jane Eyre de Charlotte Brontë, L'amant de lady Chatterley, de H.D. Lawrence, Els germans Karamàzov, de F. Dostoievski, Anna Karenina, de L. Tolstoi, El roig i el negre, d'Stendhal, Una conxorxa d'enzes, de J.K. Toole, Quina lenta agonia la dels ametlers perduts, de Toni Cucarella ... de poesia actual només estic llegint la Sylvia Plath, perquè "lu" meu és la cosa grega i romana clàssica, com a molt fins el XV i d'assaig no acabaria mai, però, sobretot, Montaigne i Maquiavel :)

Clidice ha dit...

ah! i me'n descuidava: Shakespeare a tota hora! :)

David ha dit...

No te'n sabria dir un sense sentir que cometo una injustícia enorme amb centenars d'altres, tanmateix, ho faré (més o menys). Mencionaré El Danubi de Claudio Magris i seguiré el comentari de Clidice amb Shakespeare (El Rei Lear, sobretot). Però hi ha Kafka, és clar, també. I Job de Joseph Roth. I...

Ventafocs x ha dit...

A mi m'encanta "El petit príncep",ja sé què és un clàssic, però és que m'agrada molt el que diu i com ho diu. Està ple de màgia, de dolçor, de reflexions interessants. Cada vegada que ho llegeixo hi trobo coses noves. Una abraçadeta!

Marta Contreras ha dit...

Difícil de triar, però jo diria:

- La caverna, Saramago
- La pell freda, Albert Sánchez Piñol

Marta Contreras ha dit...

Per cert, per quin motiu ho preguntes?

Helena Bonals ha dit...

La immortalitat de Kundera. Pel que explica de Goethe, com ho explica.

Lior ha dit...

Estíc d’acord amb la colla; això que demanes és imposible. Imposible de triar-ne un a conciència. A sorts, encara. (Pensa que les lleixes de casa es netejen amb un sistema que permet no treure els llibres -una boca llarga de raspall de l’aspirador-, i tot i així… Altrament, el retrobament constant amb els llibres de l’ànima o de quasi l’ànima, no et permet acabar mai la feina.) Mirant de no repetir-ne cap dels citats i que comparteixo, com ara Incerta glòria, Stendhal, Lispector –Edicions de 1984 va editar Aigua viva i L’hora de l’estrella, que no trobo a la xarxa- , Els notres clàssics, com Espriu, La Rodoreda, etc… Quina neurosi!
Provem-ho:

Paraules d’Opoton el vell, de Tísner. Deliciosa, hilarant.

L’oncle Vânia

Memóries d’Adrià, M. Yourcenar

No sé que esperen a reeditar Bella del senyor, d’Albert Cohen.

Lenz, de Georg Büchner, en traducció de, alerta!, Jordi Ibáñez Fanes.

Paludes, d’André Guide, Ser poeta, de Jaroslav Seifert, Cinquanta poemes de “Neue Gedischte”, de Rilke,...

Que pretens provocar-nos? Un vessament?

Lior ha dit...

Glups! Adhesió especial a les referències del mestre David, naturalement, que tot enllaçant m'ha passat per alt.

Violant d'Atarca ha dit...

En aquest moment opto per triar algunes de les memòries o biografies que he llegit sobre patriotes que han defensat la nació catalana fins la mort. A tall d'exemple:
- Josep Ma. Murià: "Vivències d'un separatista"

- Abelard Tona i Nadalmai: "Memòries d'un nacionalista català".

- Jaume Martínez i Vendrell: "Una vida per Catalunya. Memòries (1939-1946)"

-Octavi Viladrosa: "Sang, dolor, esperança". Aquest es pot trobar fàcilment ja que fa uns dos anys, s'ha tornat a reeditar. Tant si agrada o no el genère memorístic, aquest llibre passa molt bé ja que en n'Octavi Viladrosa el va redactar com si es tractés d'una novel·la i se'n va sortir molt bé. Es important, però, ser conscient en tot moment que el que allí s'hi llegeix són fets reals i els noms propis que hi surten també, tot forma part de la història de la nostra nació. Veiem i vivim a través dels seus ulls la Barcelona del 1929, la de la república, la de la guerra, la de la resistència... I es aquí on descobrim una de les parts de la nostra història que ens han mantingut interessadament més amagada: la lluita contra l'ocupació franquista. Descobrim el Front Nacional de Catalunya i un estol d'herois i heroïnes que van ser torturats, empresonats, alguns d'ells assassinats, i tot per la coherència amb que van defensar els seus ideals. Mitjançant la lectura d'aquest llibre es ret un merescut homenatge als que van deixar la pell en nom de la justícia i la llibertat. I no es tracta d'un llibre de batalletes: hi ha sexe, amor, diversió, drama, dubtes, innocència, lluita... en fi hi ha vida.
Una abraçada i bona lectura!

mar ha dit...

Avui la meva tria (els dos que primer m'han vingut ara mateix al cap...)

Cartes a un jove poeta de Rilke i Tan de veritat com les coses que penso, les coses que m'invento i les coses que he somniat de l'Anna Roig.

Dues joies que són ben especials per a mi!
Rilke, llegit i rellegit, gairebé llibre de capçalera i Roig perquè és un llibre fresc i sincer, i s'apropa molt a les coses que sovint em passen pel cap...

Petons i obn cap de setmana!

Calpurni ha dit...

Triar un llibre... Va per èpoques.
De jove em va enamorar "Joan Salvador Gavina" de Richard Bach (en aquella època era Juan Salvador Gaviota).
Ara em decante més per la poesia. El llibre llegit i rellegit "Llengua abolida(1973-1988)" de Maria Mercé Marçal. Ed. 3i4
Al meu blog, a la columna de la dreta, hi ha una petita llista de llibres de poesia recomanats.
Salut i poesia

maijo ha dit...

EL DON DE LA SENSIBILIDAD. LAS PERSONAS ALTAMENTE SENSIBLES de ARON, ELAINE. Em va donar molt motius per tirar endavant, em vaig sentir identificada i molt acompanyada.
Hi ha altres llibres però seria allargar-me massa.
Una abraçada.

maijo ha dit...

Només un altre que em va apassionar i gairebé es menja: Les veus del desert, de Malo Morgan. Una altra visió de la vida, molt més espiritual. T'obre els ulls.

digue'm ariadna ha dit...

... Quan més hi penso, més difícil em resulta aquesta tria. No puc quedar-me amb tres o quatre només i potser faria un gran llibre de fragments i retalls d'uns i altres... relats curts i contes de Kafka, Cortázar, Borges, Espriu... capítols i capítols de Rulfo, McCullers, Kis, Bernhard, Sebald, Kundera, Hrabal, Roth, Zweig, Magris, Brodsky, Camus, Abe, Mishima, Vila-Matas, Rodoreda... versos de Verlaine, Tsvetàieva, Szymborska, Marçal, Ferrater... veus de Shakespeare, Txèkhov, Beckett, Guimerà... i, tot i així, tindria una gran sensació de pèrdua...

GEMMA ha dit...

Quina il.lusió em fa aquest llistat de recomanacions!

El per què? Perquè aquestes lectures venen de vosaltres, i per a mi vosaltres sou una bona referència.

Jo tinc un llibre per a vosaltres: "El cel és blau, la terra blanca" de Hiromi Kawakami.

Gràcies de nou.

Bona setmana a tots.

Joan Vigó ha dit...

Entre molts d'altres:

Stonner, de John Williams

La vida instrucciones de uso, de Georges Perec

La velocidad de las cosas, de Rodrigo Fresán

I si us agrada la poesia no us perdeu

Ragtime, de Francesc Garriga Barata

Galtes de perdiu, d'Andreu Subirats

El romanço d'Anna Tirant, de Josep Pedrals

GEMMA ha dit...

Carai, Joan, moltes gràcies per les teves recomanacions, i benvingut a viatgeplural.

Fins la propera!

Joan Vigó ha dit...

Moltes gràcies, un plaer.