dimarts, 17 de gener de 2012

Retenir

Extret del llibre Borges oral, de Jorge Luis Borges:

Jo he tractat més de rellegir que de llegir, crec que rellegir és més important que llegir, llevat que per rellegir es necessita haver llegit. Jo tinc aquest culte del llibre. Puc dir-ho d'una manera que pot semblar patètic i no vull que sigui patètic, vull que sigui com una confidència que els faig a cadascú de vosaltres, no a tots, però sí a cadascú, perquè tots és una abstracció i cadascú és veritable.


Coincideixo plenament amb aquesta accentuació de la importància que té la relectura. A més del plaer de retrobar, jo és que necessitaria rellegir gairebé sempre, així com certes pel.licules, obres de teatre, exposicions... amb un cop no en tinc suficient per retenir de forma clara tot allò que es transmet.

Demanaré si és possible tornar a renéixer, perquè em mancaria mínim una segona vida.

9 comentaris:

Helena Bonals ha dit...

A mi m'agrada de rellegir, perquè "la felicitat és el desig de repetir". A vegades només rellegeixo passatges que m'he apuntat.

lolita lagarto ha dit...

jo em demanaré renéixer indefinidament.. i encara em sembla poc!

lolita lagarto ha dit...

volia dir infinita-ment..!

XeXu ha dit...

El meu problema recau precisament en que no crec en la reencarnació. I com que no tindré una altra vida, miro de no perdre temps en aquesta. Adoro llegir, i hi ha textos que mereixen relectura, però d'altres no. A més, m'he trobat que algunes relectures m'han generat una gran decepció, i no sé si paga la pena tirar per terra una tan grata primera impressió.

Però aquesta reflexió m'ha fet pensar en un post, algun dia el faré.

Eduard ha dit...

Sospito que a mesura que anem posant anys, desitgem més rellegir. Però és una cosa que a mi em costa, encara que sempretinc ganes de llegir de nou Faulkner, Cortázar, Kafka, Dostoievski... No és que vulgui mirar enrera, és que sospito que el que he oblidat és mésimportant que molt del que m'arriba com a nou.

novesflors ha dit...

Segons quines coses també m'agrada rellegir-les però no solc fer-ho, en tot cas alguns fragments però no el llibre complet.

David ha dit...

Rellegir ens fa adonar-nos que mai no som la mateixa persona. Canvia la nostra manera de llegir i canvien els significats que trobem.
Borges deia que li agradava més llegir que escriure. Sort que va escriure, però.
Salut!

Alyebard ha dit...

Segons el llibre, el rellegeixo més d'un cop. I fa molt com et sents en aquell moment i com t'ha anat maltractant la vida ;)

GEMMA ha dit...

Hola Helena, pensaré en la cita que has escrit, gràcies per fer-me pensar.

Lolita, veig que ets de les meves, quantes coses ens quedaran per fer quan marxem!

Xexu, jo tampoc crec en la reencarnació, però per molt que eviti perdre temps, em mancarà segur temps, i per demanar que no quedi! A veure si aquest post que se t'ha suggerit l'escrius i el llegeixo en algun moment.

Eduard, diria que malauradament oblidar segons quins continguts ens fa una mica orfes, però com que hi ha pèrdues inevitables seguirem llegint amb il.lusió!

Novesflors, jo també llegeixo més que rellegeixo, si faig relectura és d'aquelles parts que per algun motiu he deixat subratllades, i m'agrada saber al llarg del temps que és el que n'he deixat destacat.

David, tens raó en aquest canvi evolutiu de creixement en els significats i lectures, és per això que també és interessant (i recomenable) rellegir certes lectures.

Alyebard, i diria que també influeix el com t'ha anat afavorint o premiant la vida!


Salutacions, (re)lectors, bona setmana a tots.