dimarts, 20 de setembre de 2011

Dinamisme

L'art cinètic,és un corrent d'arten què les obrestenen moviment osemblen tenir-lo.

Les primeres manifestacions d'art cinètic es donen en els anys 1910, en el moviment futurista i en certes obres de Marcel Duchamp. I és més endavant que el nord-americà Alexander Calder inventa el mòbil, un tipus d'escultura formada per filferro i petites peces de metall suspeses que són mogudes lleugerament pel desplaçament de l'aire de l'ambient.



I és que l’altre dia vaig veure un reportatge sobre aquest artista i em va encantar la traça, i aleshores originalitat, quan va iniciar-se en aquest món de l’art tot construint-se un món particular de figures de filferro, que eren els personatges d’un circ miniatura ben burlesc i divertit pel públic de l’època, que serviria per finançar l'art que volia fer realment. D'aquesta manera serà com més tard aquest enginy el durà a traslladar-ho a una escala major convertint-se en l’inventor d’emotius mòbils, que encara que potser no tinguin cap sentit concret, són sens dubte belleses en moviment, cromatismes expressats per un joc de forces dinàmiques que encisen l’espectador, mentre ell cerca cert equilibri entre la peça i el vent.


Qui no ha fet algun mòbil en algun moment
, jo a l'escola n'havia fet i també me n'havien regalat algun, el darrer que vaig tenir va ser no fa masses anys realitzat per una familiar ben propera, el tenia penjat a la sala del petit piset de l’eixample on vivia aleshores, era fet de peces combinades per tons verds, grocs i marrons. Sembla que va ser ahir, però ja fa...uf, més d’una dècada.

(A la imatge un mòbil d'aquest artista)

4 comentaris:

fanal blau ha dit...

Sempre és ben interessant llegir-te, perquè sempre ens expliques coses interessants.
Els mòbils tenen quelcom d'hipnotitzadors. I és ben veritat que molts, en un moment o altre de la vida, algun n'hem fet.
Bon apunt, Gemma. I bon vespre.

òscar ha dit...

Vaig descobrir Calder al Guggenheim. És una (altra) de les raons artístiques que em defensar l'art contemporani aferrissadament.

garbi24 ha dit...

Jo també el vaig veure....em va encantar els mòbils gegants que té escampats per tot el mon

Alyebard ha dit...

Tenen la seva gràcia.