dimarts, 18 de gener de 2011

Si...

I és que m'encanta aquest escrit de Rudyard Kipling, i m'agrada que formi part d'aquest bloc. Segur que és conegut per molts de vosaltres, a més et pot sonar perquè fa uns mesos va ser utilitzat en un anunci publicitari.

A mi em dóna una força increïble, tanta em transmet que potser que me l'aprengui i me la reciti tot substituint-ho per alguna de les meves acostumades dosis de cafeïna.

Si...

Si pots dur el cap ben posat sobre les espatlles
Quan altres el perden i a més te'n culpen;
Si pots confiar en tu quan tots de tu dubten,
Però tenir compte de llurs dubtes;
Si pots esperar sense que et cansi l'espera,
O suportar calúmnies sense pagar en la mateixa moneda,
O ésser odiat sense donar cabuda a l'odi,
I no per això semblar massa bo o masa savi;


Si pots somiar sense que els teus somnis et dominin;
Si pots pensar sense que els pensaments siguin la teva meta,
Si te les pots veure amb el Triomf i el Desastre
I tractar per igual aqueixos dos farsants;
Si pots tolerar que els brètols
Tergiversin la veritat que has expressat,
I la converteixin en trampa per a babaus,
O veure enrunada l'obra de la teva vida
I ajupir-te i reconstruir-la amb velles eines;


Si pots fer un lligat amb tots els teus guanys
I llençar-los al caprici de l'atzar,
I perdre'ls, i tornar a començar de zero
Sense que surti ni una queixa dels teus llavis;
Si pots posar al servei dels teus fins
cor, entusiasme i fortalesa, fins i tot exhaurits,
I resistir encara que no et quedi res,
tret de la Voluntat, que els digui: "Endavant!".


Si pots dirigir-te a les multituds sense perdre la teva virtut,
I alternar amb reis sense perdre la senzillesa;
Si no poden ferir-te amics ni enemics;
Si tots compten amb tu, però no massa;
Si pots omplir l'implacable minut
Amb seixanta segons d'esforç agosarat,
Teva és la Terra i tot allò que hi ha,
I, més encara: seràs home, fill meu.



Destacaries algun vers?

(A la imatge un detall de la planta del cafè)

9 comentaris:

garbi24 ha dit...

Si pots confiar amb tu quan tots dubten.
Aquesta es molt bona i fer-la realitat ha de ser una passada

Rosana ha dit...

Woow... que potent! Sempre que llegeixo aquest text em poso cardíaca! Casi em venen ganes de sortir a correr en pilotes pels carrers!!! Siiiii!!!

novesflors ha dit...

Moltes de les coses que diu... jo no podria fer-les, em derrumbaria.

maijo ha dit...

Tot el poema em sembla un repte immens. Sempre podem millorar i anar creixent...
"Si te les pots veure amb el Triomf i el Desastre/ i tractar per igual aqueixos dos farsants"
(Aquests m'encanten)

Helena Bonals ha dit...

Jo ressalto: "O ésser odiat sense donar cabuda a l'odi", i "Si pots somiar sense que els teus somnis et dominin".

Fa temps en vaig fer un comentari al meu bloc, d'aquest poema:

http://unacosamoltgranenunademoltpetita.blogspot.com/search/label/Kipling

Helena Bonals ha dit...

Busqueu-lo per Kipling, perquè l'enllaç no surt bé.

GEMMA ha dit...

"Si pots confiar amb tu quan tots dubten", primordial oi Joan?

Jaja Rosana, ja t'estic imaginant! Potent a tope, coincideixo amb tu.

Novesflors, per què?

"Si te les pots veure amb el Triomf i el Desastre/ i tractar per igual aqueixos dos farsants"... que díficil, i és que ens han educat veient-los tan distants, que costa un munt, però si ens hi posem ho acoseguirem, ok Maijo? Reptes en majúscula, un cop aconseguits res ho canvia.

"O ésser odiat sense donar cabuda a l'odi", i "Si pots somiar sense que els teus somnis et dominin". El sa equilibri, Helena! Quanta feina tenim! Gràcies per l'enllaç, segur que el teu anàlisi m'aporta.

Petons plurals, amics viatgers!

eva_yam ha dit...

és maquíssim aquest escrit!! tens raó amb això que dius que et dona una gran força!! me l'he llegit un parell de cops i és una passada!!

em quedo amb aquestes dos:


"Si pots confiar en tu quan tots de tu dubten"


"Si pots dirigir-te a les multituds sense perdre la teva virtut,I alternar amb reis sense perdre la senzillesa"


un petonàsssssssssss

GEMMA ha dit...

Hola Eva, si aquest escrit és humanament preciós, per aprendre-se'l de memòria i recitar-ho als quatre vents.

Salut!