divendres, 27 d’agost de 2010

Combinat

A molts segur que us és familiar el terme intel.ligència emocional, popularitzat per l'escriptor Daniel Goleman, qui va publicar fa uns anys un llibre sota el matex nom.

Doncs no sé si saps que deu anys abans, el 1983, Howard Gardner, psicòleg nord-americà i professor universitari a la Universitat de Harvard, ja va dir que així com hi ha molts tipus de problemes que resoldre, també hi ha molts tipus d'intel.ligència (definida com la capacitat d'ordenar els pensaments i coordinar-los amb les accions).

Aquest psicòleg i professor és conegut fonamentalment per la seva teoria de les intel.ligències múltiples, que assenyala que no existeix una intel.ligència única en l'ésser humà, sinó una diversitat d'intel.ligències que marquen les potencialitats i accents significatius de cada individu, traçats per les fortaleses i debilitats en tot un seguit d'escenaris d'expansió de la intel.ligència.

La teoria bàsica sobre les intel.ligències múltiples es pot resumir en les següents paraules: Cada persona té almenys vuit intel.ligències, habilitats cognitives. Aquestes intel.ligències treballen juntes, encara que com entitats semiautònomes. Cada persona desenvolupa unes més que altres. Diferents cultures i segments de la societat posen diferents èmfasi en elles.

- Lingüística: En els nens s'aprecia en la seva facilitat per escriure, llegir, explicar contes o fer mots encreuats.
- Lògica-matemàtica: S'aprecia en els menors pel seu interès en patrons de mesura, categories i relacions. Facilitat per a la resolució de problemes aritmètics, jocs d'estratègia i experiments.
- Corporal i Cinètica: Facilitat per processar el coneixement a través de les sensacions corporals. Esportistes, ballarins o manualitats com la costura, els treballs en fusta, etc.
- Visual i espaial: Els nens pensen en imatges i dibuixos. Tenen facilitat per a resoldre trencaclosques, dediquen el temps lliure a dibuixar, prefereixen jocs constructius, etc.
- Musical: Els menors es manifesten sovint amb cançons i sons. S'identifiquen amb facilitat amb els sons.
- Interpersonal: Es comuniquen bé i són líders en els seus grups. Entenen bé els sentiments dels altres i projecten amb facilitat les relacions interpersonals.
- Intrapersonal: Relacionada amb la capacitat d'un subjecte de conèixer-se a si mateix: les seves reaccions, emocions i vida interior.
- Naturalista: Facilitat de comunicació amb la natura.


La diversificació del desenvolupament cognitiu que preconitza la teoria de les intel.ligències múltiples ha vingut a indicar línies d'acció pedagògica adaptades a les característiques de l'individu, formes de comunicació més eficaces i aplicacions tecnològiques amb un grau de connectivitat adequat al perfil intel.lectual dels seus usuaris.

Per Gardner, la intel ligència natural no és un substrat idèntic de tots els individus, sinó una base biopsicológica singular, formada per combinacions de potencialitats múltiples que no sempre es despleguen com a conseqüència d'una educació estandarditzada que no distingeix els matisos diferencials de l'individu .


Segons ell en el futur serem capaços d'individualizar, de personalitzar l'educació, tant com volguem.

De quin combinat estàs fet? Tens alguna intel.ligència més desenvolupada, més fàcilment destacada? Jo de seguida et dic que la musical la tinc a les beceroles.

6 comentaris:

fanal blau ha dit...

L'espaial! Sóc capaç de perdre'm dins d'un metre quadrat!
:)

gerardeli ha dit...

Jo tinc "atrofiades" l'espacial i la musical. La meva orientació és nefasta igual que la meva aptitud per la música.

Joana ha dit...

Gemma, jo en aquestos moments les tinc totes ben ensorrades. Difícil m'ho poses.
B7s

David ha dit...

No destaco pas en cap; ara, meva intel·ligència cinètica és digna de concurs (és difícil trobar algú amb menys gràcia per a les manualitats). Què hi farem!

Mireia ha dit...

Article a l'estil Punset, quin goig!!
Jo, definitivament, naturalista!

GEMMA ha dit...

Somric...

Cadascú és un cocktail d'intel.ligències únic, irrepetible també, però una part d'aquestes probablement corretgible, confiem-hi.

Uf!

Petons