dimecres, 25 de març de 2009

Bibliobús

Abans d'ahir circulant en cotxe vaig creuar-me amb un bibliobús de la Diputació de Barcelona, ha estat el primer cop que el veig fisicament, sabia de la seva existència des de fa ja uns anys, però no tenia ni idea del seu aspecte ni dimensions perquè mai m'havia topat amb cap. Realment fan goig, i el trobo un servei fantàstic per tal que la seva oferta estigui veritablement a l'abast de tots, tan és on es visqui doncs la llunyania no és cap impediment, els llibres s'acosten fàcilment a un.

Una mica d'història: A Catalunya però els bibliobusos tenen una important tradició, marcada, però, per una notable discontinuïtat cronològica. La seva introducció s’inicià durant la Guerra Civil espanyola. El primer servei de biblioteca mòbil de què es té notícia, el 1937, es projecta per a procurar lectura als combatents: és el Servei de Biblioteques del Front. Aquest s’engega habilitant un camió per a atendre les necessitats de lectura dels soldats de la República. Des dels inicis del Servei es considerà necessari de disposar d’un bibliobús per a recórrer els fronts i els hospitals de primera línia i rereguarda. El projecte es realitza el maig de 1938, en què es procedeix a la col·locació de llibres en un camió habilitat com a bibliobús, adaptant-ne la carrosseria. Aquest bibliobús va recórrer diverses rutes per tot Catalunya, i és la primera i única experiència que fins al moment ha abastat tot el territori català. La seva vida, però, fou breu. Tot i que la idea era dedicar el bibliobús després de la guerra a portar llibres als pobles sense biblioteca i als hospitals, la derrota de les forces republicanes va fer que l’últim viatge del bibliobús, a finals de gener del 1939, servís per a portar escriptors i intel·lectuals catalans cap a França, i després se’n perd el rastre.


A la foto es veu l'aspecte del primer bibliobús de Catalunya.

7 comentaris:

Anna ha dit...

Es curiós com són les coses en aquest món modern. Una cosa tant natural i habitual per mi com és el Bibliobús és tota una curiositat per gent que només viu a 60 minuts de casa meva.
Jo hi he conviscut tota la vida amb aquest servei, tot i que a la meva mini-ciutat hi ha una molt bona biblioteca des de sempre... be, almenys des que tinc us de raó.
Físicament ara no tenen res a veure amb el fantàstic vehicle de la teva foto, però el servei que ofereixen es exactament el mateix pel que jo sé.
Curiós, molt curiós.
Una abraçada des d'un indret a 60 minuts físics de Bcn però amb encara uns quants serveis molt llunyans ja per la capital.

Manel ha dit...

.....El rastre. Segueixo el rastre deixat en el teu dia.
Així que ben bé torna a aparèixer el bibliobús en la postguerra, però inicia la seva nova marxa a mitjans dels anys seixanta. Per descomptat, el projecte en aquests anys, és ben diferent als anys de la República.
Desapareix de nou en la dècada dels vuitanta per a tornar a aparèixer, com el Guadiana, en ple segle XXI.
La meva memòria selectiva (La memòria col•lectiva és propensa a oblidar la memòria històrica) recorda aquests "buses" en diàspora de moviments per la Pl. Virrei Amat; Pl. Eivissa; al ras confluent amb el carrer Amilcar amb passeig Fabra i Puig.
Deixo expansionar la meva memòria en pensament d'horitzó i observo, al final de l'Avinguda Ferragut, a Ciutadella, el bus biblioteca a la fi dels anys setanta. Els meus primers passos en la lectura "novel•lesca", es van iniciar a través d'aquest acollidor mitjà de comunicació. Posteriorment em vaig transformar en "rata" de biblioteca i.....
Memòria selectiva.......

Cris ha dit...

Doncs demà dijous és dia de Bibliobús a Monistrol. Cada dijous molta gent del poble acudeix puntual a la seva cita amb aquest vehicle que t'apropa una mica de cultura en format llibre i DVD.

A Monistrol fins fa poc més de dos anys teniem una petita biblioteca, però era paupèrrima i es nodria únicament de col.leccions de llibres antics i donacions. L'Ajuntament va decidir tancar-la i com que es veu que només pots sol.licitar a la Diputació la construcció d'una biblioteca de la seva xarxa si la població té un determinat cens d'habitans...a Monistrol ens hem quedat sense, som poquets!

No obstant i per la meva professió sempre he tingut a l'abast accedir a una biblioteca, però crec que tot i que està molt bé un biblobús, no és el mateix el fet d'endinsar-se en el silenci d'aquelles parets recobertes d'exemplars desitjosos de ser agafats...Tenen molt d'encant les biblioteques, sobretot les antigues! ;-)

Petons!

Siempre al filo de lo pisable ha dit...

Gemma!

Quines coses mes boniques i interesants que ens expliques sempre.

Despres de la guerra es van perdre tantes coses...

Personalment penso el mateix que milers de persones...la cultura hauria d'estar mes a l'abast de tothom, economica i fisicament.

Els llibres em semblem un dels millor invents de l'home.

Petonets encuadernats

GEMMA ha dit...

Ei! Quan bibliòfil que hi ha per aquí! Gràcies macos pels vostres comentaris, és un plaer intercanviar parers i enriquir-nos mútuament a partir del que cadascú aporta al post. Sincerament m'encanta. És una interessant comunicació la que pot sorgir d'un bloc, estic admirada del diàleg establert amb tots els viatgers que aneu passejant per aquí i pels passejos que jo vaig fent pels vostres blocs. Felicitem-nos!

I que les biblioteques creixin com bolets, i les degustem sense indigestar-nos-hi!

Bibliobús Tagamanent ha dit...

Demà dilluns tindrem el Bibliobús Alpens i m'enduré un munt de llibres, només ve una vegada al mes i n'he de tenir prous fins la propera vegada! Maria

GEMMA ha dit...

Ostres!! Que maco el que dius, que encertis les lectures doncs, i si són bones ja ens les recomanaràs! Gràcies Maria i benvinguda!