dilluns, 16 de febrer de 2009

Lunae dies

Quan Iraq era Sumeria, el temps va tenir setmanes, les setmanes tingueren dies i els dies tingueren noms. Els sacerdots dibuixaren els primers mapes celests i batejaren els astres, les constel.lacions i els dies. Hem heredat els seus noms, que van anar passant, de llengua a llengua, del sumeri al babiloni, del babiloni al grec, del grec al llatí, i així. Ells van nomenar déus a les set estrelles que es movien en el cel, i déus seguim nomenant, mils d'anys després, als set dies que es mouen en el temps. Els dies de la setmana segueixen responent, amb lleugeres variants, als seus noms originals: Lluna, Mart, Mercuri, Júpiter, Venus, Saturn, Sol.

Escrit de l'escriptor uruguaià Eduardo Galeano.


En concret, per exemple si mirem el nom del dia d'avui, que és DILLUNS veiem que els romans oferien el dilluns a la lluna i l'anomenaven Lunae dies, dia de la Lluna. Aquesta tradició també pertany a d'altres cultures no llatines, per exemple en alemany es diu montag i en anglès monday, les dues paraules estan vinculades a la lluna.

I així trobaríem explicació de l'origen del nom de cada dia de la setmana.

7 comentaris:

Rosana ha dit...

Bon dilluns Gemma :)

Et pots creure que mai m'havía fixat en aquesta relació?? =S
I això que m'agrada mooolt l'astronomía.
Moltes gràcies... és veritat "nunca te acostarás sin saber una cosa más"
M'has deixat impressionada... O_o

Anna ha dit...

Ostres, quina relació mes sensacional a la vegada que desconeguda per la gran majoria de la gent... jo inclosa.
M'ha cridat molt l'atenció, no m'hi havia fixat mai!
Gràcies.

GEMMA ha dit...

Hola maques! Si, per sort sempre anem aprenent coses, aquesta informació tan quotidiana jo tampoc la sabia, i mira que si et fixes bé queda bastant clar, però bé són coses que passen... Bon dia de Mart, aquest serà demà!

Delfim Peixoto ha dit...

No compreendo nada... ou antes, percebo mas em que lingua devo falar????

GEMMA ha dit...

Jaja! Eu escrevo em català (Barcelona), mas existe um tradutor .. Você falou em Português e aprender, mas melhor mas em castelhano. Delfim Obrigado, saudações!

Seu blog tem uma música muito bonita.

Eu tenho usado um tradutor, mas pouco a pouco vou certamente aprender.

Gemma ha dit...

Molt bonic el post, m'encanta la lluna emergint del mar.Petons.

GEMMA ha dit...

M'alegra que t'agradi, si que és maca la foto si. Petons Gemma!