divendres, 7 de novembre de 2008

Ebru

Des que estic aprenent l'art de l'enquadernació vaig descobrint dia rera dia un món nou per a mi, meravellós haig de dir, com pot ser l'apartat dedicat a pintar papers. L'ebru, per exemple, és un tipus de paper que es fa a partir d'una tècnica artesanal que ve de lluny: és l'art de pintar sobre aigua, condensada amb terra i pintures en pols.


Es treballa amb materials naturals. És una de les arts decoratives més antigues, es podria dir que és el reflex en l'aigua de les nostres tempestes internes, les nostres alegries, els nostres amors… L'aigua i un mateix… Cada gota abocada amb gran devoció és el seu somriure o llàgrima…

He trobat un video on s'il.lustra la seva màgia creativa, tot un exercici meditatiu:

video

L'origen etimològic de la paraula “ebru”, prové de la paraula persa ebri que significa “com un núvol” o “ennuvolat” i de la paraula chagatai ab-ru que significa "superficie d'aigua". Es creu que aquest art va sorgir a Turkmenistan, al segle IX.

Els europeus anomenem a aquest tipus de paper “paper marbre” per la seva semblança entre la forma vetajada dels dissenys i les venes del marbre, i els àrabs “Varaku´l mucezza” que significa "paper amb venes".

Un art que, es diu doncs, ajuda a calmar l'ànima i ensenya a ser pacient, un estat interior que en més o menys mesura tothom troba a mancar. No m'estranya que cada cop hi hagi més retorn i apreci per aprendre l'ofici artesanal... Vinga a pintar paper! I... després m'ho ensenyes... o millor dit, m'encantaria que així fos.

4 comentaris:

ester ha dit...

genial!!! ja tinc ganes d'experimentar en tot aixo i més...és un mon realment fascinant, com més ´hi entres més vas trobant
GRACIES PEL VIDEO

GEMMA ha dit...

Si, hi ha un munt de rutes en qualsevol tema, i allò que val moltíssim és que quan una cosa atrapa les vibracions sentides són immenses. Amunt!

Pèsol ha dit...

Des de que un dia em vas enviar un comentari al “Planeta Syrinx”, de tan en tan faig un passeig pel teu “viatge plural” i sempre m’agrada el que trobo. Aquest vídeo es una petita joia amb la que acabo casi de transcendir a la quarta dimensió. Gràcies per aquests regalets.

GEMMA ha dit...

M'alegra que t'agradi, i benvinguts els teus passejos per aquí. Gràcies a tu per fer-m'ho saber. Salut Pèsol!