dijous, 25 de setembre de 2008

Agudesa

Acabo de llegir-me L'art de viure de la italiana Goliarda Sapienza (en castellà es diu El arte del placer), i resto pensativa, reflexiva, amb ganes ara mateix de saber què n'he tret de les més de sis-centes pàgines que li ha demanat aquesta novel.la. M'ha aportat, i pel que he pogut llegir, ràpidament, sobre l'escriptora, diria que fou una persona interessant. A priori, el títol per si sol ja m'inspirava una història de lletres profundes, distintes i humanes, que junt a la mirada captivadora del retrat de la portada (l'escriptora mateixa) i afegint-hi abans també uns concrets comentaris d'algú pròxim que se l'havia llegit, voler llegir-la em mantenia encuriosida, doncs segons d'on provinguin els comentaris tenen per a un més o menys valor, i se'n desperta l'interés en diferent mesura.


Me'l vaig iniciar amb ganes, palpant el bon totxo de fulls impresos, que haig de dir que els toms tan voluminosos m'impressionen una mica. Això sí, si no m'enganxen els llibres els deso i em quedo tan ample, n'hi ha tants d'altres que segur seran del meu agrat que no em traumatitza refusar aquells que no se'm fan atractius. I aquest llibre vaig estar apunt de retirar-lo! perquè les seves primeres pàgines descriu escennes que jo definiria com a escabroses i a l'estar expressades directes sense tabus vaig desar el llibre durant uns dies, no em venia de gust en aquells moments continuar visualitzant certa càustica.

I és així com la lectura va estar reposant a la tauleta de la sala de casa, durant un parell de setmanes, fins que de nou la vaig reprendre. Em vaig sobtar agradablement, perquè tot seguit aquell encenall morbós va desaparèixer sorgint per contra els trets de l'atractiva personalitat de la protagonista, la Modesta. I així ha estat com duta per la singular intel.ligència de la Modesta he arribat fins a la darrera pàgina. Un personatge que es fa estimar i admirar. La seva vida a Itàlia transcorre entre esdeveniments ben diversos, tan personals socials com politics que se situen a inicis-mitjans s.xx, viscuts i acompanyats per personatges ben diferents. Un munt de noms propis donen vida i trama a una plural família de vivències, encapçalada per l'esplèndida fortalesa, l'aclamada honradesa i la contagiosa estima que transmet la molt ben considerada matrona, una dona d'ànima complexa.

La protagonista Modesta, és una dona amb criteri!

3 comentaris:

Ester ha dit...

Puc ser la seguent a llegir-lo?
Ara que s'apropa el fred...en una tarda de tardor...amb la llar de foc...UN BON LLIBRE. Gracies

GEMMA ha dit...

I tant que sí, compta-hi!

Anònim ha dit...

jo no m'hi apunto pq en costa llegir. Soc molt basic