diumenge, 16 de març de 2008

Una lectura inacabada

HOTEL NOMADA, de Cees Nootboom.
Llibre que per cert no l'he acabat de llegir, no l'he lletrejat fins a la seva darrera plana, però no per això vull deixar de parlar-ne. Són un seguit de cròniques de diferents viatges realitzats als anys 60-70 pel mateix autor (per alguns països d'Àfrica i Llatinoamèrica). Ha estat l'esperit viatger i el sentit nómada el que m'ha cridat l'atenció de voler llegir-lo. El millor del llibre però és l'extracció que apareix a la seva contraportada, m'ha agradat el que diu i a més ho comparteixo, per tant només per llegir aquest fragment ja valdria la pena de tafanejar-lo. És veritat que més d'un cop passa que el que ens aporta més del llibre queda ben explicitat en un resum d'idees ben escollides, i no caldria obrir el llibre, en aquest cas la sinopsis diu així: "Aquest és un llibre dedicat als viatgers, a qui entén el viatge no com una fugida sino com una manera de coneixer's a si mateix; a qui creu que al viatjar s'apren, com s'apren a llegir, a estimar, a morir. El destí, o els recursos que cadascú té per arribar-hi, no és el important; el que compte és la disposició, la mirada d'aproximació a l'altre, al món que està fora de nosaltres, tant és la seva proximitat o la seva llunyania. Nómades ho som tots perquè l'origen de l'existència és el moviment: per això el viatge és una experiència que no té fi. Només hem d'aprendre a no temer-la".

Lectura a priori interessant però un cop descoberta passa a ser prescindible, gens apassionant al revés de com m'hagués agradat que fos. No m'ha enganxat, els seus arguments han acabat sent-me insulsos i poc atraients, de ritme apagat. L'obra l'anava llegint però sense disfrutar-la i això m'ha dut a que al cap d'uns capítols l'hagi tornat a la biblioteca. No m'obligo a acabar els llibres encara que els hagi començat. De fet quants llibres he començat i no acabat? Un munt! Però clar, també n'he disfrutat de molts d'altres, i alguns d'aquests de manera sorprenent perquè han estat una descoberta gairebé de l'atzar o d'un fet fortuït. Haig de dir que sovint em costa encertar el meu llibre pel meu moment concret. Perquè com em passa amb la música cada moment també té el seu llibre, no sempre estic receptiva per qualsevol text, escullo i em deixo seduir per la temàtica i genère que el meu present de manera instintiva em guia a fer-ho. I de sobte, potser per art de màgia o tant senzill com que coincideixes amb l'obra pel teu moment, cau de nou a les teves mans el llibre que no ceses fins a acabar-lo, quins llibres aquests, és genial aleshores! Em recomanes algun llibre d'aquells especials i inoblidables?